Programma's

To English version

Volg ons op

Facebook

 


Programma's  2020 - 2022

Primavera Amorosa

Ter gelegenheid van haar 25-jarig jubileum heeft La Primavera een feestelijk programma samengesteld waarin het ensemble vocale en instrumentale muziek samenbrengt uit de Italiaanse en Spaanse lente (La Primavera) van de barok.
Met het aangrijpende Stabat Mater (Pianto della Madonna) van de Italiaanse Giovanni Sances, presenteert het ensemble een motet voor solozang en continuo. Een stuk dat representatief is voor de tendens in het begin van de zeventiende eeuw naar een “theatrale uitvoering van emoties” in zowel religieuze als wereldlijke muziek. Hiertegenover verkennen de musici van La Primavera de vernieuwing en de expressieve vrijheid van de vroege barok in kleine juwelen uit deze periode: delicate en gedetailleerde wereldse miniaturen zoals Monteverdi’s Scherzi Amorosi, Caccini’s al eeuwenlang geliefde Amarilli, Landi’s Augellin en Hidalgo’s Peynandose estava.
Deze stukken worden aangevuld met een verscheidenheid aan virtuoze instrumentale solo’s.
Dit alles komt samen in een muzikaal feest waarbij toehoorders getuige kunnen zijn van La Primavera’s liefde en expertise voor dit repertoire en de toewijding aan het publiek, dat de betoverende kracht van deze muziek niet zal kunnen weerstaan!

Music for a While
Met "Music for a While" brengt La Primavera een afwisselend en sprankelend jubileumprogramma waarin op gepassioneerde wijze en hoog niveau favoriete werken uit het repertoire van de afgelopen 25 jaar gebracht worden. Middelpunt van het programma is het wonderschone "Music for a While shall all your cares beguile" - over de genezende kracht van muziek. Naast dit ontroerende lied van de Engelse Henry Purcell klinken er ook nog prachtige Italiaanse melodieën van o.a. Claudio Monteverdi, rijke ritmes van de Spaanse José Marín en fijnzinnig Frans repertoire van o.a. Marin Marais, geschreven aan het hof van de Zonnekoning.

Por Amores - Lief en leed tijdens de Reconquista
(ism Lizet Penson - tekstschrijver)

"Por Amores" bezingt en beschrijft een verzonnen reis van een dichter en drie troubadours over het Iberisch schiereiland ten tijde van en na de Reconquista, de christelijke herovering op de Moren. Deze personages, vertolkt door de leden van het ensemble, hebben verschillende achtergronden: christelijk, islamitisch en joods. Daarmee vertegenwoordigen zij het mozaïek van religies en culturen die zeven eeuwen lang naast elkaar leefden en werkten tijdens de Moorse periode op de Iberisch schiereiland. Zij vertellen over hun reizen en delen hun gedachten en gevoelens met het publiek: de onbereikbare liefde in Por Amores me Perdi  (Door de liefde ben ik verloren gegaan), de Moorse festiviteiten in Granada in Diego Pisadors La Manana de San Juan  (De ochtend van San Juan), of het droeve lot van de laatste Moorse koning na de val van de stad Granada in ¿Qu’es de ti desconsolado?  (Waar ben je nu, ontroostbare?).
Het programma eindigt op humoristische wijze met Su l’Encina  (Onder de Eikenboom), een verrassend verhaal van een jonge vrouw die tijdens een bedevaart in de armen van haar vriend onder een boom in slaapt valt.

Met "Por Amores" wil La Primavera een brug slaan naar onze eigen multiculturele tijd door kernwaarden als tolerantie en samenleven op een creatieve manier centraal te stellen.
De teksten zijn geschreven door Lizet Penson - tekstschrijfster.
Voor dit programma wordt het ensemble uitgebreid met een gambist of harpist.


Narciso

Het programma Narciso is geïnspireerd op het gelijknamige schilderij van Caravaggio. Zich baserend op de mythe van Ovidius, presenteert Caravaggio hier de mooie herder die zijn eigen reflectie in het water bewondert, in een cirkel waarin leven en dood, werkelijkheid en illusie, gescheiden zijn door de dunne lijn van het water. Samen met het ensemble La Primavera reist het publiek door een selectie van de Metamorfosen van Ovidius: Narciso, Orpheus en Eurydice, Galatea en Polyphemo, Daphne, Callisto, Hercules, Ariadne en Theseus. Mythes waarin het eeuwige verhaal van de mensheid over liefde, haat, verraad, hoop en dood verteld wordt. Muziek en schilderkunst komen samen in een metamorfose met prachtige, beeldende Italiaanse muziek uit de zeventiende eeuw van o.a. Claudio Monteverdi, Luigi Rossi, Loreto Vittori en Francesco Cavalli.

Bij aanwezigheid van een projector en scherm kan een begeleidende schilderijenpresentatie worden getoond.

Voor dit programma wordt het ensemble uitgebreid met een violist.


Concerto di Natale 

Dit is een sfeervol Kerstprogramma waarin feest en bezinning naast elkaar staan. Tijdens dit concert wordt niet alleen de geboorte van Jezus bezongen, maar horen de mensen ook hoe Maria haar kindje in slaap wiegt terwijl zij een visioen krijgt van zijn toekomstig lijden en hoe twee distelvinken zingen om het kindje Jezus tot bedaren te brengen. U luistert naar stemmige vocale en instrumentale muziek van o.a. Claudio Monteverdi, Tarquinio Merula, Giovanni Vitali en Biagio Marini.

Voor een extra feestelijk tintje kan het ensemble worden uitgebreid met een violist.


Passie is een voorstelling waarin de passie van La Primavera wordt gecombineerd en verweven met spannende geprojecteerde live schilderingen van Gerard de Bruyne. Oude muziek, schilderkunst en poëzie vormen samen een originele live clip.

Te horen zijn o.a. het Stabat Mater van Felipe Sances en muziek van Vincenzo Calestani en Claudio Monteverdi.


Canto Amoroso is een hartstochtelijk en lichtvoetig programma met Italiaanse, Spaanse en Franse muziek vol liefde, vuur en passie. Centraal staan de verschillen tussen deze mediterrane landen. De Franse muziek is verfijnd, elegant, intiem en sfeervol. Daarentegen is de Spaanse muziek vol ritme, sensualiteit en temperament. De Italiaanse stijl is weer anders. Hierin hoor je het bel canto, de simpele, maar aanstekelijke melodieën en de expressiviteit. Te horen is muziek van o.a. Claudio Monteverdi, Juan Hidalgo, Marin Marais en Michel Lambert.


Ombre de mon Amant

Maria de' Medici, een leven tussen licht en schaduw

Ombre de mon Amant (Schaduw van mijn Geliefde) is de intrigerende titel van deze voorstelling, waarin La Primavera de Florentijnse Maria de’ Medici ten tonele voert. Maria de’ Medici wordt tot leven gebracht via de stem en expressie van sopraan Anabela Marcos. Aria’s, verbindende en verhalende teksten en instrumentale muziek “vertellen” samen haar verhaal.

Het eerste deel vangt aan in vol licht tijdens het huwelijk uit het begin van de 17e eeuw. Florence 5 oktober 1600. Maria de’ Medici treedt als 25-jarig meisje in het huwelijk met de meer dan twintig jaar oudere Henri lV, Koning van Frankrijk. Henri is echter zelf niet aanwezig, ze trouwt “met de handschoen”.

In dit eerste deel klinken aria’s van de Italiaanse componisten Jacopo Peri, Francesco Cavalli, Luigi Rossi en Antonio Sartorius.

Na de pauze verandert licht in schaduw in de salons van het Franse hof. Het is mei 1610. Henri lV is vermoord. Maria is nu regentes namens haar 8-jarige zoon, Koning Louis Xlll……

In dit tweede deel “airs de cour” van de Franse componisten Michel Lambert, Marin Marais, Robert de Visée, Sebastian Camus en Marc Antoine Charpentier.


Ridder Florian (kindervoorstelling)

i.s.m. Frank Groothof, José Vingerling en Thy Groothof

Ridder Florian is een prachtige kans voor alle peuters en kleuters om een klein-groot muziektheateravontuur te beleven!

Florian wil graag ridder zijn, draken verslaan en prinsessen redden. Daarom gaat hij op avontuur, helemaal in z’n eentje….

Het verhaal wordt begeleid door viola da gamba, theorbe en barokgitaar met composities van o.a. Diego Ortiz, Marin Marais en Andrea Falconieri. José Vingerling knipt tijdens de voorstelling illustraties die op het achterdoek worden geprojecteerd.

Dit programma graag boeken via Hilda van der Weij, vrijeval@frankgroothof.nl, 0299-621462


De Gouden (L)eeuw

Met dit programma geeft La Primavera een sfeerbeeld van de muziekbeoefening tijdens de grootste bloeiperiode van de Nederlanden: De Gouden Eeuw. Het was de tijd waarin de handel (VOC), wetenschap (Christiaan Huygens, Antoni van Leeuwenhoek, Jan Adriaanszoon Leeghwater) en de kunsten tot volle bloei kwamen. In de Zuidelijke Nederlanden trad de katholieke kerk als inspiratiebron op (Herman Hollanders). De kerk en hofhouding in de Noordelijke Nederlanden kenden de muziek slechts een bescheiden rol toe. De afkeer die de calvinisten hadden van frivoliteit belemmerde de vrije ontwikkeling van de muziek. Huiselijke muziekbeoefening ging daardoor een belangrijke rol spelen (Constantijn Huygens). Het was in die tijd gangbaar om populaire melodieën van variaties te voorzien (Jacob van Eyck) of te bewerken (Adriaen Valerius).

In dit humoristische programma hoort u de sopraan Hilde van Ruymbeke in combinatie met de veel op Nederlandse schilderijen afgebeelde viola da gamba en theorbe.


Afbeeldingen:

Narciso 1597-9 - Michelangelo Merisi da Caravaggio

La Primavera - Peter Bastings

Ridder Florian - José Vingerling