CBAontwerp

Go to

Volg

ook

facebook

Recensies

…Het zijn drie vakvrouwen, die deze middag alle affecten in de muziek liefdevol over het aandachtige publiek uitstrooiden… Gepassioneerd werd gezongen over de vurige liefde van het Kind (Jezus) en met dezelfde Passie en gloedvolle spanning werd de verloren of herwonnen liefde (Es el amor) bezongen… De omvangrijke l4-snarige theorbe werd met evenveel souplesse bespeeld als het relatief kleine barokgitaartje. Een instrumentaal oefenstukje ('recercada') werd in de handen van deze instrumentalisten een feest om naar te luisteren. Als toegift zong de sopraan, schitterend begeleid op de snaren, het smachtende 'si dolce èl tormento' van de Italiaan Monteverdi. Zuideuropese cultuur op een historisch verantwoorde manier gebracht: De (Europese) lente kan beginnen!

Dick Idema, Steenwijker Courant, januari 2012

Het eerste concert van Blokzijl Klassiek in 2012 was sprankelend, transparant, expressief en temperamentvol. La Primavera, een trio musici uit verschillende landen trad op. www.blokzijl.nl 22 januari 2012

“Barokmuziek is balsem voor de stem”, leerde mij een kundig zangpedagoog. Maar dat barokmuziek ook balsem is voor de geest bewees het charmante Purcell concert “One charming sundayafternoon” dat gisteren werd gegeven in het Markiezenhof. En dat betrof niet alleen de muziek op zich maar vooral ook de sympathieke en elegante wijze waarop barokensemble La Primavera en bariton Maarten Koningsberger dit concert naar een hoog artistiek niveau tilden. Koningsberger behoort tot het zeldzame ras van haast perfecte zangers die kunnen stoelen op een geweldig muzikaal inlevingsvermogen in combinatie met een formidabele zangtechniek. Neem daarbij Koningsberger’s sympathieke uitleg van de verschillende muziekstukken en het is geen wonder dat het publiek ademloos van de eerste tot de laatste noot aan zijn lippen hing. Het voortreffelijke ensemble La Primavera, dat bestaat uit de Japanse violiste Yukie Yamaguchi, de Amerikaanse violiste Sara De corso, de Braziliaanse Regina Albanez en de Nederlands Maaike Boekholt op viola da gamba, liet horen dat muziek alle grenzen doet vervagen. De loepzuiver op elkaar afgestemde muziek liet een harmonische verbroedering horen waar regeringsleiders nog veel van kunnen leren. Alle muziekwerkjes van Purcell werden als prachtige miniatuurtjes geschilderd en vormden samen een smaakvolle tentoonstelling van verfijnde toonbeelden. Opvallend was dat alle musici zich steeds bescheiden opstelden ten opzichte van de uitgevoerde muziek. Alles was zo echt Purcell, zo puur, zo integer en toch zo overtuigend en intens dat ieder nummer een waar juweeltje werd. Met perfecte dictie zong Koningsberger alle liederen verfijnd, waarbij zijn stem natuurlijk en beheerst klonk. Alle liederen kregen daarbij toch de nodige dramatische zeggingskracht: liefde of dood werden alleen maar intenser bij iedere herhaling van het woord. Dit bijzondere recital eindigde met “One charming night gives more delight than a hundred Lucky days”. Deze tekst verdient aangepast te worden met “One charming sundayafternoon gives more delight than a hundred lucky days”. De Stem 1 maart 2010 Monique Meeuwisse

Op deze cd excelleert het ensemble in triosonates en een concerto van Georg Philipp Telemann (1681-1767). De hier gepresenteerde selectie uit Telemanns werk is mede dankzij de steeds wisselende combinaties van blokfluit, hobo, viool, gamba, cello, klavecimbel en theorbe, heel aantrekkelijk. De musici hebben oog voor detail en weten door de aangenaam gekozen tempi van begin tot eind te boeien. De opname van Harry de Winter, gemaakt in de Achelse Kluis (België), is om door een ringetje te halen. Kortom, een aanrader voor de liefhebber van barokke kamermuziek.

Okke Dijkhuizen Kerk & Muziek juli/aug 2009 over cd Telemann

Zondagmiddag 1 maart gaf La Primavera een indrukwekkend concert in het Koloniekerkje te Wilhelminaoord. Het ensemble bestaande uit Anabella Marcos sopraan, Regina Albanez gitaar en Maaike Boekholt viola da gamba, speelde met heel veel passiel Spaanse muziek uit de 16e en 17e eeuw. Het programma iAy Amor! , een programma vol temperament, humor en sensualiteit ,werd door de musici vol overgave gebracht. Tussen het spelen door vertelden zij over hun instrumenten en de achtergrond van de muziek die ten gehore werd gebracht. Dat hun spel door het publiek hoog gewaardeerd werd bleek wel uit het minutenlange applaus dat het drietal ten deel viel.

Deze buitengewoon plezierige cd bevat een dwarsdoorsnede van Falconieri´s wereldlijke repertoire, gespeeld door het internationale gezelschap La Primavera

Codaex 2008 over cd Falconieri

"...deze toegankelijke muziek is eenvoudigweg oorstrelend en een nadere kennismaking waardig. ... de stemmen van de Portugese sopraan Anabela Marcos en de Amerikaanse bas Mitchell Sandler kleuren wonderschoon. Samen met de levendige begeleiding van La Primavera wordt een stijlvol visitekaartje afgeleverd van een stukje vergeten muziekgeschiedenis."

Frans Jansen Klassieke Zaken 2008 over cd Falconieri

Emblematische muziek van de elegante, door sensualiteit getinte productie van de hoven van de 17e eeuw. Een verzorgde, geraffineerde uitvoering door La Primavera, zowel vocaal als instrumentaal, die toestaat om de twee verleidelijke timbres van de sopraan Anabela Marcos en de bas Mitchell Sandler te ontdekken

Sophie Roughol Qobuz 2008 over cd Falconieri

“…. De uitvoeringen worden gekenmerkt door een flexibele elegantie en lyriek. De spelers zijn gevoelig voor het retorische karakter van de muziek, maar de frases zijn evenzeer door dynamiek als door articulatie gevormd. De cesuren zijn rond en vol gratie; zelfs staccato’s zijn eerder vriendelijk scherp dan emfatisch. De tempi lijken conventioneel gematigd en stabiel, zonder ooit te vervallen in metronomische starheid. De instrumentale klanken zijn lichtelijk sensueel, versterkt door de constante aanwezigheid van de theorbe.

De opname is vol resonantie maar kristalhelder: Ik heb zelden een opname van Barokke kamermuziek gehoord waarin het melodische aandeel van het klavecimbel zo natuurlijk als een gelijke draad door het geheel loopt…..

In alle opzichten tonen ze een duidelijk begrip van de stilistische en affectieve eisen van de muziek, en ze communiceren de vorm van de delen (en de individuele frases) met duidelijke spontaniteit en betoverende charme. Een mooie cd. “

URI GOLOMB Goldberg Magazine 2007 5 stars over cd Telemann

"Verrassende Telemann" 4 sterren

"Triosonates van Telemann heb je bij de vleet, maar hij is een veelzijdiger componist dan menigeen denkt. De selectie van La Primavera uit Telemannns werk is toch weer verrassend, vooral dankzij de telkens wisselende combinaties van blokfluit, hobo, viool en gamba."

Frits van der Waa, de Volkskrant 24/5/2007 over cd Telemann

"La Primavera doet haar naam eer aan. Vihuela, alt- en basgamba en renaissanceharp, nogal eens gestuwd door vocale passie, klinken tezamen als het voorjaar zelve: licht, transparant, sprankelend met een vleugje weemoedigheid. Als sopraan Anabela Marcos zingt waan je je in een kersentuin, zo warm, rond en blozend klinken haar kleine beeldschone, al dan niet ondeugende volksliedjes, door een voorjaarsachtig vibrato gekust.(...) Het Godshuis is, wellicht voor de eerste keer, bijna helemaal volgelopen met liefhebbers van dit oeroude genre. (...) Prachtig zingt hier de gamba die de sprankelende harp in bollende bewegingen vrolijk over zich heen krijgt. En de vihuela versiert, versterkt, jongleert in zilverzachte tonen. (...) La Primavera luidt puur muzikaal het voorjaar in."

Lidy van der Spek, Leidsch Dagblad 5/3/2007

“De barokke schoonheid wordt benadrukt door de serene, intieme totaalklank van het ensemble... Ook de Italiaanse cantate over de onbeantwoorde liefde kreeg in Blokzijl een expressieve en sprankelende uitvoering. Händels cultuur staat ver af van de onze, maar deze weldadige terugblik in de tijd kon mij niet lang genoeg duren.”

Dick Idema, de Stentor, 1/3/2005

"Het was letterlijk lente in november: muziek in een tintelend, licht, zonovergoten en hartverwarmend klimaat... Het enthousiaste applaus van de begeesterde toehoorders werd beloond met een toegift...."

Frans van den Eijnden, Eindhovens Dagblad, 8/11/2004

"Een aantal van de werken van Barbara Strozzi krijgen hier een sublieme uitvoering. Het hele ensemble is trouwens voortreffelijk, zowel in de instrumentale als in de vocale stukken (…) De lengte van de stukken varieert nogal (…) maar de programmavolgorde van de cd is aangenaam afwisselend. (…) La Primavera heeft voor dit soort muziek een ideale bezetting met twee zangers, blokfluit (…), gamba, luit, harp en clavecimbel. De blokfluit die Clémence Comte bespeelt zijn kopieën van de zeventiende eeuwse instrumenten met een heel eigen klankkarakter. Lastig te bespelen wat betreft vingerzettingen en intonatie, maar in de handen van Comte komen deze fluiten echt tot leven en lijken technische problemen niet te bestaan. Zij en Johannette Zomer zijn de ear catchers in dit ensemble. Alles bij elkaar opgeteld: een hoogst origineel samengesteld programma, geweldige muziek en fantastische uitvoering. Dan heb je dus een top-cd."

Marcel Bijlo, Tijdschrift Oude Muziek, 01/2004

"Hartstocht en melancholie, die twee begrippen beheersten het optreden van sopraan Johannette Zomer en barokensemble La Primavera… Actief als begeleidingsensemble maar ook zelfstandig optredend, toonden de vier dames dezelfde kwaliteit als de sopraan.... (Johannette Zomer) is kortom de beste zangeres op gebied van oude muziek die Nederland heeft voortgebracht... Vooral blokfluitiste Clémence Comte speelde expressief en opvallend stevig; zij wist met haar royale, flexibele fluittoon dezelfde muzikale zeggingskracht te creëren als Johannette Zomer met haar stem."

Marjolijn Sengers, Eindhovens Dagblad, 6/2/2003

"...al wekenlang uitverkocht concert met het ensemble La Primavera... Het ensemble La Primavera zorgde voor een fraaie basso continuo met een viola da gamba, harp en een grote luit, die Zomer de gelegenheid gaf te excelleren."

Marc Couwenbergh, Goudsche Courant, 6/2/2003

"De instrumentale muziek wordt steeds afgewisseld met zoete, stralende, of heetgloeiende en kwijnende liedekens, wat dit optreden verrassend levendig houdt… La Primavera musiceert expressief en op elkaar ingespeeld, en ontstijgt door het totaal transparante samenspel schijnbaar moeiteloos de zwaartekracht."

Lidy van der Spek, Leidsch Dagblad, 29/3/2003

CD Concerto delle Donne "Onder de nauwkeurige en dynamische leiding van Clémence Comte verleidt het ensemble door de schoonheid van de instrumentale kleuren."

Christelle Cazaux, Repertoire nr.163, januari 2003

CD Concerto delle Donne: "…La Primavera presenteert nu vijf componistes die in eigen tijd beroemd waren, maar door latere geschiedschrijvers werden verdonkeremaand. Volkomen onterecht, zoals blijkt uit deze schitterende opname van vijftien instrumentale en vocale stukken. De romige stem van Johannette Zomer strengelt zich wellustig om de vele coloraturen van Barbara Strozzi, Settimia en Francesca Caccini. Hun uiterst expressieve en dramatische muziek kan zich moeiteloos meten met die van Monteverdi. Ook de instrumentale composities van Isabella Leonarda en Marieta Prioli zijn gloedvol. Een pracht-cd!"

Thea Derks, Klassieke zaken 2003, 23e jaargang, nummer 2

"La Primavera voerde de werken vol overgave uit en hun enthousiasme werkte aanstekelijk. In combinatie met de locatie, een klein, knus kerkje met een fantastische akoestiek, werd het een concert om van te dromen… Alles bij elkaar opgeteld was 'Concerto delle Donne' echt zo'n concert waar alles is wat het zijn moet… Van deze avond zal ik nog lang nagenieten."

Astrid de Jager, "Nieuwsbrief Vrouw en Muziek", 30/07/2002

"La Primavera" musiceert voortreffelijk en uiterst muzikaal … Bij La Primavera breekt de lente los in al haar prille en bonte verschijningsvormen."

Lidy van der Spek, Leidsch Dagblad, 26/04/2001

"Italiaans /Spaanse vroegbarok op zeer hoog niveau" Va Donna Ingrata: "Een zeer aanbevelenswaardige CD... Alle hulde" Uitvoering: 10, Opname 10

Loek van der Heide, Harlinger Courant, 15/02/2001

"La Primavera breekt lans voor renaissancemuziek"

Bjella Luttmer, Haarlems Dagblad 29/05/2000

"Emotie was er ook tijdens het recital van Robert Expert, een expressieve countertenor met een mooi timbre en een volle stem [...] die doet denken aan Gerard Lesne. Zijn optreden werd omlijst door sonates en chaconnes van Castello, Fontana, Vitali, Selma y Salaverde en Pandolfi Mealli. Bewondering was er voor de drie prachtige snaarinstrumenten (viola da gamba - Maaike Boekholt, harp - Margit Schultheiss en theorbe en gitaar - Regina Albanez) en de tierelantijnen van de fluit van Clémence Comte, een nachtegaal waardig. Het principe van een thema en haar opeenvolgende metamorfoses (diminuties, uitbreidingen en transposities) werd weerkaatst in de in de fraaie barokke teksten in de stukken van Peri (een erg mooie 'Qual cadavero spirante'), D'India, Monteverdi, Montesardo, De Borja, Frescobaldi,....

ConcertoNet.com - The classical Music Network, Ambronay 23/9/2000

"Het ensemble La Primavera vervoert het publiek"

S.Potier et S. Piveteau, Hebdo Vendée, 22/07/1999

"Het is een met zorg gekozen collectie en de afwisseling van vocale en instrumentale stukken is onderhoudend, maar het is toch allereerst het peil van de uitvoeringen waardoor deze cd zich van soortgelijke verzamelcd's onderscheidt"

Frits van der Waa, de Volkskrant 14/05/1999

Va, donna ingrata - La Primavera : "Dit is een CD als een visitekaartje"

Marcel Bijlo, Tijdschrift oude muziek, 02/1999 over cd "Va Donna Ingrata"

"Hier is een CD die wel moet verleiden... De stijl is indrukwekkend, Monteverdi, Peri, Frescobaldi, D'India, Sweelinck et Carissimi worden perfect bediend in het patchwork van historische instrumenten en twee stemmen. Na de ideale vrouw van de hoofse liefde, is hier de aardse vrouw van de Renaissance op het grensgebied van het manierisme..."

Jacques Doucelin, Le Figaro, 29/01/1999 over cd "Va Donna Ingrata"

"Ensemble Primavera presenteert klasse"

Onno Hoedeman, Alkmaarsche Courant, 08/1999

"De publieksprijs ging met een grote meerderheid aan stemmen naar tweedeprijswinnaar La Primavera… Van alle deelnemers had dat ensemble beslist het meeste vuur"

Winand van de Kamp, Haagsche Courant 06/10/1998

"La Primavera doet haar naam eer aan... In de Baarnse Paaskerk verrasten zij hun talrijke toehoorders met de frisse wijze waarop zij hun repertoire over het voetlicht brachten (…) Met een sprankelende musiceerstijl steken zij al opvallend boven het eerdergenoemde maaiveld uit."

Els Boer - De Gooi en Eemlander 09/11/1998

"Voor de toehoorders betekende dit een steeds wisselend en boeiend concert… vijf musici die werkelijk een ensemble vormen, waarbij het samenspel vanzelfsprekend is, en die elk voor zich vanuit betrokkenheid en vakmanschap musiceren."

Harry van Geesink - Baarnsche Courant 11/1998

"La Primavera laat subliem spel horen"

Onno Hoedeman, Uitkijkpost, 08/1997